Voetenwerk

Op de VBO bijscholing van 3 september heeft Frans de Hoog gevraagd of ik tijdens de bijscholing ook nog aandacht wilde besteden aan het voetenwerk in verband met tactiek.

Daar was toen helaas geen tijd voor want het onderwerp voetenwerk is zo uitgebreid dat je er makkelijk een hele bijscholing over kan vullen. Ik heb wel beloofd dat ik er iets extra’s over wil schrijven want het is een belangrijk onderwerp.

LET OP: Alle situaties zijn beschreven met als uitgangspunt dat we te maken hebben met een rechtshandige speler.

De vuistregels voor het voetenwerk zijn heel simpel

  • 1. sluit je baan voor ruimte voor je tegenstanders
  • 2. volg zoveel mogelijk de lijn binnen je flight corridor
  • 3. je balans bepaalt het risico en dus je looprichting
  • 4. en de meest belangrijke regel schep ruimte en tijd

Hoe ga je dat in de training inbouwen?

Het begint al bij de service, je speler moet de service volgen voor de juiste uitgangspositie. Als je de service door het midden speelt, dan blijf je op de plaats de service staan en afhankelijk van je servicepositie of je nog wat naar achter beweegt. Hoe meer de service naar de buitenlijn gaat, hoe meer je meebeweegt naar dezelfde kant (zie vuistregels 1 en 2). Een service vanuit het linker vak eist meer verplaatsing naar de zijlijn dan een service vanuit het rechter vak (zie vuistregel 2). Niet iedereen zal de logica zien in wat ik net heb geschreven in verband met de vuistregels dus zal ik het een keer verklaren omdat het regelmatig terug zal komen.

De reden waarom je meer met de service mee beweegt als je de service vanuit het linker vak speelt, heeft te maken met de plaats die je open laat (vuistregel 1) op je FH kant, dit is de kant waar het heel eenvoudig is buiten de flight corridor te spelen (vuistregel 2). Op de service vanuit het rechter vak laat je juist de mogelijkheid open om op je ARH te spelen, het is direct in de flight corridor op je meest gevaarlijk wapen en die mogelijkheid wil je niet uitsluiten.

Dus al gelijk bij de service zie je dat het midden van de baan als uitgangspositie iets is uit een sprookjesboek. Of het nu gaat om een service die bewust naar de zijlijn wordt gespeeld of dat het gaat om een tactiek, je volgt de servicelijn.

Ik heb bij schaduwbadminton voetenwerk vaak de oefening gestopt zodra ze hun eerste beweging hadden gemaakt met de vraag waar ging je service heen? De spelers keken me meestal vragend aan wat ik bedoelde. Dat betekent dat spelers helemaal niet met hun gedachte bij het voetenwerk zijn in een tactisch oogpunt, ze gaan gewoon beginnen zonder na te denken over wat je doen. Ze denken dat ze alleen maar patronen moeten lopen. Als je zulke vragen niet stelt, dan stelt de training helemaal niets voor en kan je het net zo goed niet doen want het heeft helemaal geen nut, ik zou het nog sterker willen zeggen je ben bezig fouten in het looppatroon vast te leggen.

Zodra je het basisidee van deze manier van denken hebt dan is bijna al het andere voetenwerk eenvoudig en logisch. Als je schaduwbadminton voetenwerk training wil doen dan doe je er goed aan een aantal tactisch juiste patronen te nemen en die technisch juist uit te voeren. Laat ik er een paar voorbeelden van geven.

In de bijscholing heb ik het gehad over het verminderen van het lopen van hoeken omdat het tegen de vuistregels 1 en 2 in gaat, door rondingen in je looprichting in te brengen bespaar je energie en je gebruikt positioneel badminton om de vuistregels 1 en 2 toe te passen.

Vanuit een positie langs de zijlijn in het achterveld loop je dus achter je shuttle aan richting het net, als je een aanval speelt dan loop je sneller als wanneer je een clear terug speelt. Ook hier geld weer de regel dat je van uit het linker veld meer richting het midden kan lopen als vanuit het rechter veld, gewoon omdat je graag op je ARH wil worden gespeeld als je uit het linker vak van achter komt en omdat het moeilijker en minder mogelijkheden heb om een snelle shuttle op je FH terug te spelen op een offensieve manier. Als je dus te veel ruimte laat op je FH kant ben je bijna gedwongen in de sterkste kant van je tegenstander te spelen. Vanuit het rechter vak is dat precies omgekeerd daar kan je gerust meer ruimte laten zodat de tegenstander juist op je sterke kant kan spelen.

Als je dat in oefeningen wil omzetten dan zou je het volgende kunnen doen: Korte single service vanuit het linker veld, lob op de FH kant, clear long lijn en iets oplopen naar het midden om ruimte te scheppen op de FH kant, de tegenstander speelt nogmaals op de FH kant, long lijn smash met rechtdoor oploop voetenwerk, cross verdediging van de tegenstander, de recht door oploop nu afbuigen naar je BH kant voor een drive slag long line op de FH kant van de tegenstander.

De slagen die je speelt zijn altijd afhankelijk van de balans die heb op het slag moment, je balans kan je sterk beïnvloeden door goede core stabilitie training te doen (zie het artikel van Roel van Heuckelom). Hoe beter de balans hoe hoger je eventueel kan springen en hoe meer risico je kan nemen met het kiezen van je slag en de plaats waarheen je die slaat. Als je uit balans bent op je ARH en je springt hoog om een cross smash te spelen dan heb je een combinatie gemaakt van alle fouten die er denkbaar zijn.

Als je nadenkt over het scheppen van ruimte en tijd op de baan in je voetenwerk dan kan je dat doen door op de eerste plaats je baan dicht te houden en zo veel mogelijk de perfecte positie ten opzichte van je flight corridor in te nemen. Dan wordt het ook eenvoudig je voor te stellen dat je zoveel mogelijk je linker been gebruikt in het uitstappen naar je BH, we doen het al in de verdediging in het middenveld op je BH kant maar nog veel te weinig in de shuttles die relatief dicht langs het lichaam worden gespeelt. Het gebruiken van de linker been beschermd de FH kant in snelle aanvals situaties. Op de training van het voetenwerk zal dus veel meer linkerbeen voetenwerk moeten worden ingebouwd op slagen die zich 1 stap van het lichaam bevinden en al helemaal bij het gebruik van drive slagen.

Als trainers niet helemaal willen afstappen van de traditionele schaduwbadminton voetenwerk dan zou dit type voetenwerk nog wel enig nut kunnen hebben als de focus zou komen te liggen om het ritme in het voetenwerk, dus snel naar een shuttle toe bewegen en rustig terug naar de uitgangspositie voor de volgende snelle beweging naar de shuttle.

Een ander ding waar veel aandacht aan zou moeten worden besteed is de rapid deceleration in het voetenwerk, spelers kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het aandacht te besteden aan deze techniek van terugkeren uit elke hoek terug naar je uitgangs positie. Tot de U13 zullen de spelers geen kracht genoeg hebben dit juist uit te voeren maar het is wel belangrijk de techniek al te leren. Rapid deceleration is het weerstand bieden aan het neerkomen in de laatste stap of sprong in een hoek. Ook hier nemen we de ARH situatie als voorbeeld, omdat er in deze hoek veel techniek komt kijken bij de juiste uitvoering van de rapid deceleration. Als je kijkt naar het voetenwerk in de ARH dan zie je dat spelers door de manier waarop ze landen heel veel tijd verliezen. Het de landing is vaal heel erg inefficiënt door een diepe doorzakking op het linker been moet je extra compenseren met je boven lichaam wat dus een cirkel beweging moet maken om weer in balans te komen.

In rapid deceleration ga je het inzakken direct tegen werken waardoor het doorzakken tot het minimum wordt beperkt je boven lichaam blijft goed in balans en er is een enorme tijds winst te behalen.

Zelf heb ik heel veel moeite standaard voetenwerk oefeningen als oefenstof te geven ondanks dat je veel situaties naar een bepaalde basis kan terug leiden is het voetenwerk voor iedereen persoonlijk en zal je dus al heel snel moeten gaan nadenken als trainer wat het beste is voor de enkele speler. Een meisje van 13 die 1.85 M is laat je geen drie passen voetenwerk doen als ze het makkelijk in twee af kan. Het argument dat ze niet in balans is met twee passen en dat ze er daarom drie moet doen doet niet ter zake, want dat is logisch op die leeftijd daar het nog voor een groot deel aan kracht ontbreekt. Kracht is iets wat alle spelers krijgen en het is dus alleen maar een kwestie van tijd voor het twee stappen voetenwerk perfect is voor zo’n meisje, in de tussentijd kan je werken aan de techniek van het voetenwerk en de tactiek waarin ze deze het best kan gebruiken. De les is: ga een speler niet iets aanleren wat ze na twee of drie jaar weer moeten afleren, denk verder dan vandaag met jeugdspelers, zorg er voor dat je een beeld in je hoofd hebt van hoe je speler er uit zou moeten zien als U17-U19 speler en niet als U13.

Net als in alles dat met tactiek te maken heeft moet je met voetenwerk ook buiten de box denken als je vooruit wil komen als trainer, dat is waar ze in Denemarken heel erg goed in zijn en het is iets wat we in Nederland nog moeten leren.

Ron Daniëls

Footwork video:

You can have all the exceptional badminton skills and technique while playing, however without having the correct footwork movement to complement it, no excellent skills and technique will make you a better player as you can’t address the birdie properly while playing and therefore, if you are playing with an opponent who is more agile on court that can address that birdie fast and early, then ultimately the outcome of the game will be at the mercy of your opponent. 

Badminton and footwork are symbiosis that is impossible to be separated and regardless if you are beginner who is new into this beautiful sport or a social player that want to improve how you play or a competitive player that wants to find that winning edge against any opponent in any tournament participated, then improving your footwork first will be your priority. By establishing better footwork movements in one’s game play, 2 important game play scenarios will occur: 

a. From the eyes of your opponent: You will close down all the empty spaces in your court faster making your court appear smaller to your opponent. 
b. From your own perspective: You will able to address the birdie earlier and most importantly, you can position yourself while addressing the birdie optimally, making a more higher chances of producing a winning shot or opening an opportunity for a winning shot. 

1. Improve your Speed 

In any coaching module, the phase for any strokes performed can be generally be described as below: 

Ready ——> Prepare ——>Hit ——-> Recover——->Ready 

The theory of agility in badminton footwork is about speed and when we discuss about speed and correlate this with how your footwork moves while playing, theoretically it consist the below components: 

1. Speed at the initial acceleration from the stance of readiness (speed 1)
2. Speed when addressing the birdie (speed 2) 
3. Recovery speed for the next following hit (speed 3)

If this component is plot into a flow and we correlate it with the above phase, it will look like below:

a. Initial acceleration towards birdie (speed 1) —–>b. Continuous acceleration of footwork to address birdie(speed 2) ——–>c .Reaction to birdie (hit) —-> d. Acceleration to recover for the next following hit (speed 3)

Since footwork is a continuous, dynamic force of movements, it is extremely important to understand that the speed from each component is connected to the speed in the other component, hence, if you start late then most likely you will end late.

It is also important to realize the fact that whatever guides that being discussed here or elsewhere that a player can follow to improve his footwork movements, at the end of the day, like any experienced player, to conquer that total speed in any of your footwork as a whole package, you will require to purely dedicate your time and effort, training very hard your footwork movements continuously now and then. 

1.1 Speed 1 

Speed 1: Speed at the initial reaction from the stance of readiness 

Stance of readiness ——–
>initial acceleration towards birdie

If your initial footwork movement is slow and sluggish, your reaction towards any incoming birdie will might be late. In view of this, how fast does the later acceleration of your footwork moves wants to compensate it but if at the start of your movements, you seems to be glued to the court with no fast momentum to trigger that initial acceleration, then, you will probably end up making a late hit against any approaching birdie thus reducing the chance of making any winning shot or opportunity for a winning shot. Therefore, improving your initial footwork acceleration is an important part as the key to better footwork movements. Let us discuss what approach you can adapt while playing to improve this:

A – Your feet 
Always be” on the balls of your toes” rather than flat footed :
 When your stance is flat footed, theoretically, more energy is required to lift your foot since it touches a wider surface of contact area on the floor. That extra energy will in translate as lost of kinetics movements that will sluggish your initial acceleration. Therefore, by being more “bouncy” by standing “on the balls of your toes”, it’s more swift to lift your feet hence quicker acceleration. 

B – Your Knees 
Bent your knees
 : Bent your knee slightly so that while at this state, it’s quicker for you to leap since by bending your knee, your calf muscle and your foot can propel your forward movement faster as more grip occur.

C – Your Body 
Relax your Body
 : While preparing yourself to address the birdie, your body should be in a state of “loose” or “relaxed”. Don’t be so tense while anticipating that next coming birdie; relax so that it’s quicker to react freely 

D – Your Eyes 
Focus your Vision :Your eyes must always focus and stay fix on the birdie regardless how your opponent style of racket swing or the way he looks at you while executing his shots or the way he positioned his body while hitting the birdie. Don’t be deceived by any of the above movements or whatever movements there are because your priority will be to always have your vision fix and focus at the birdie trajectory. By having a focus vision, you will send a clear message to your mind, body and legs to be on the highest state of awareness or alertness hence will improve your initial reaction. 

E – Your Strength 
Know your Strength to Optimally locate your Base Location :
 If you are a player that’s good at the front court, slightly shift your base location nearer to the front court and always prepare to momentum yourself forward to gain advantage for any incoming birdie. Similarly, if your strength is at the back court, consider shifting slightly your base location nearer to the back line and always prepare to momentum yourself backwards to gain advantage for any incoming birdie. Locating your optimal base location will give you a fast start since you’re taking the advantage according to your strength. If you are not certain where your strength lies yet, just prepare your base on the centre of the mid court area. 

F – Your Mind 
Anticipate :
 Understand and memorize your opponent typical movements and his strength. Combined with a clear vision and awareness, always prepare to gear yourself to any typical movements to anticipate that incoming birdie. 

1.2 Speed 2 

Speed 2: Continuous acceleration of footwork to address birdie 

Assuming that you’ve done a good job in improving the speed of your initial acceleration (speed 1), now it’s time for us to complement that speed by going into full gear so that we can go even faster while addressing that birdie. As earlier mention, the importance to have the speed in your footwork is that it will allow a player to address the birdie earlierand most importantly, positioned yourself while addressing the birdie optimally, thus making higher chances of producing a winning shot or opening an opportunity for a winning shot. Let us discuss what are the approaches that you can adapt to improve this: 

A – Your Steps 
Do a Lunge
 : Performing lunge to reach that incoming birdie will maximize the distance of your footwork steps and therefore increasing the chance to address the birdie earlier. Lunge with your racket foot and with the racket head level held high, extend your arm to maximize that reach. 

B – Your Body 
Be Balance : 
While moving with your racket foot, make sure that your movements towards that birdie is well balance because if you’re unbalance while on the move then you’ll highly land unbalance also and most likely you will make unsatisfactory hits. A good footwork is not just about able to reach that birdie early and optimally but also its done while on balance. So (i.e. for any lunge), make sure also your non racket arm and your non racket legs extends backwards to equalize the kinetic force and weight of movement forward. Come in with your heel first so that it can absorb the force of movements and weight better for a more balance control. 

1.3 Speed 3 

Speed 3: Acceleration to recover for the next hit 

There is no point just able to start and move fast to hit that incoming birdie but then the recovery phase to do the next following hit is slow. If your speed to do the next following hit is slow, then most likely you will be out maneuvered by your opponent in a long run and therefore you will end up as the losing side in that rally. Let us discuss what are the approaches that you can adapt to improve this: 

A – Your Eyes 
Focus your Vision
 : As earlier mention, your eyes must always focus and stay fix on the birdie regardless how your opponent moves. After your hit, focus on the trajectory of your opponent hit so that you can always stay alert to move quickly for the next hit. 

B – Your Position 
Position Yourself on the Optimal Base Location
 : After making a hit, observe and position your base accordingly after considering yours and your opponent’s next hit and position. Don’t move quickly to the centre of the court without critically observing the above fact or else an experience player will just hit the birdie repeatedly back to the front court while you are on your way rushing back to your centre base. 

2. About Footwork 

Footwork is the foundation element in Badminton. It’s the core that any player must learn and train hard to improve. Even world class players train very hard with high level of self discipline to improve how they move on court and for them the agility they have today will not necessarily will remain perfect tomorrow and therefore they train again and again to continuously improve and maintain that speed. A player can have what it takes to be physically fit, mentally strong and mastered a sound technique of play but WITHOUT proper footwork movements to complement all of this then the path to be a better player is still far away and even if you had mastered all the footwork movements there are in any coaching textbook but still neglect to continuously train hard to further improve and maintain it, you will find that the quality of your game play will deteriorate. Continuously train very hard your footwork as it is the best weapon that you can possess.

Hoe moet je naar voetenwerk kijken

Ron Daniels
Geschreven door Administrator   
woensdag, 22 september 2010 22:57
Na dat ik een paar algemene dingen over voetenwerk had geschreven, kwamen er een aantal reacties waaruit voor mij blijkt dat we niet op de zelfde manier kijken naar het voetenwerk (en gelukkig maar). Het is me al eerder opgevallen dat veel trainers vaak helemaal niet begrijpen waar ik het over heb, ik hoor dat ook vaak van Piet als ik een stukje heb opgestuurd dat voor mij heel erg duidelijk is en ik vervolgens een email van Piet terug krijg waarin hij dingen vraagt ter verduidelijking maar ook vaak met de mededeling dat hij verdwaald is in de tekst.Iets wat ik heb uitgewerkt heeft uren/dagen lang in mijn hoofd rondgespookt tot dat alles een plaats heeft gevonden, vaak zoek ik er nog dingen bij of onderzoek bij spelers en trainers om het geen dat ik denk daarmee bevestigd kan worden. Als ik dat dan vervolgens opschrijf dan zie je alleen nog maar de conclusie, je volgt/ziet niet het hele proces dat tot deze conclusie heeft geleid. Lou Halkema heeft bijvoorbeeld een reactie gegeven op het voetenwerk stukje van Fred, hier in lees IK het grote verschil in benadering. Voetenwerk zijn geen losse stukjes van bewegingen, het is een complex samenhangend geheel van actie en reactie waarin duidelijke patronen zijn te zien. Het zelfde lees ik in de benadering van Hans van Os bij het filmpje over het oude voetenwerk uit China.Ik ga het nu weer wagen om iets conceptueel op te schrijven over het voetenwerk waarbij ik zal proberen iets van het proces mee te nemen.Hoe kijk ik naar zo’n filmpje? Als ik het in stukjes zou knippen dan zijn er bijna bij elk stukje wel dingen bruikbaar en ik denk dat de bijdrage aan het voetenwerk wat te zien is in het filmpje voor die tijd heel goed was. Als ik video’s uit die tijd bekijk, dan zie je ook dat het functioneel was in die tijd, maar je ziet ook dat het niet meer van toepassing is in deze tijd. Dat weet ik maar dat weten de Chinezen ook, want je ziet het niet meer terug in het huidige badminton.Het voetenwerk deel ik voor het gemak even op in 4 groepenDefensief voetenwerkOffensief voetenwerkCorrectie voetenwerkPositioneel voetenwerkDefensief voetenwerk zijn alle situaties waar de speler zich in een relatief lage positie bevindt, hoe groter de kans op een smash hoe lager de positie. Een voorspanningsprong is meestal de start van dit voetenwerk en chasee heeft vaak de voorkeur, dit komt niet voort uit een bewuste keuze, maar veel meer uit de fysieke onmogelijkheid iets anders te doen. Als je laag zit met je zwaartepunt is het niet mogelijk gewone passen te maken zonder eerst om hoog te komen, in een verdedigingssituatie is daar dood eenvoudig geen tijd voor.Dit houdt echter niet in dat je ook defensieve slagen MOET spelen, er is wel degelijk defensief voetenwerk met offensieve slagen zowel vanuit de achterlijn en middenveld als het net. Kenmerk van deze offensieve slagen is dat ze aan kracht hebben verloren, juist door het lage zwaartepunt van de speler en de beperkte mobiliteit in het voetenwerk. De shuttle zal altijd een iets opgaande lijn hebben of in het meest gunstige geval een drive zijn vanuit het middenveld, vanaf het net kan de shuttle nog steeds naar beneden worden geslagen en worden afgemaakt na een sprong vanuit deze lage positie al dan niet met een kleine snelle chasee pas.Offensief voetenwerk heeft bijna altijd een hoog zwaartepunt met een relatief snelle doorloop als follow-up van de gekozen aanval of initiatief, dit zal automatisch het chasse voetenwerk uitsluiten omdat het gewoon heel erg in effectief en de aanval vertraagt, daar is geen wetenschap voor nodig gewoon gezond verstand is voldoende. Ook hier is een uitzondering en dat is als je door een schijnbeweging op het verkeerde been wordt gezet. Spelers die hoog blijven met hun zwaartepunt zullen niet in staat zijn een effectieve correctie uit te voeren, top spelers zullen een zeer snelle reactie hebben om hun zwaartepunt weer te verlagen en dan automatisch weer over te schakelen op chasee voetenwerk om de situatie weer onder controle te krijgen. Het spreekt voor zich dat je met offensief voetenwerk defensieve slagen kan en zal spelen, omdat je niet altijd gebruik maakt van de mogelijkheden voor een aanval die het offensieve voetenwerk met zich mee brengt.Het correctionele voetenwerk heb ik al voor een deel besproken in het offensieve voetenwerk maar er is nog meer dan dat alleen omdat correctioneel voetenwerk ook inhoud dat je het vanuit elke type voetenwerk moet kunnen doen. Je moet dus van een hoog zwaartepunt langs kunnen komen en overschakelen van kruis overstappen naar chasee en omgekeerd. Daarnaast is het bij correctioneel voetenwerk ook nog een van enorm belang dat je met je gewicht kan spelen om een snelle start mogelijk te maken, dus core stability speelt een grote rol. Ik zal een eenvoudig voorbeeld geven dat is in het defensieve voetenwerk, daar moet je zwaartepunt voor je voeten liggen en als je over de around the head kant van je tegenstander speelt dan moet het ook nog eens iets meer voor je rechtervoet liggen. Doe je dit niet dan sta je vast voor een drop en zal je nooit in staat zijn om vanuit je defensieve voetenwerk offensief aan het net te zijn.Positioneel voetenwerk, hiermee kom ik op een van de punten waarom veel van het voetenwerk in de oude Chinese video niet meer van toepassing zijn. Voetenwerk was in die tijd nog veel meer gericht vanuit het midden van de baan, het spel was nog relatief langzaam door het materiaal en het was dood eenvoudig niet nodig om een voorsprong te nemen door het spel vooruit te lezen en hoeken open te laten. Een goed voorbeeld uit die tijd is Susi Susantie. Het spel van vandaag is heel anders van opzet en al het voetenwerk van het verleden moet je afzetten tegen het beeld van vandaag, je kunt dood eenvoudig niet het voetenwerk van 20 jaar terug nemen en dat op spelers van vandaag gaan toe passen. Het is voor iedereen van groot belang te weten wat je wilt met je spel als speler en dat je overlegt met je trainer hoe je speciale problemen voor jouw spel kan oplossen door je voetenwerk aan te passen.Nog een van de zeer zwakke punten in het filmpje is de manier van landen naar het net en weer terug op de basis, let op het door veren van de benen in iets wat ik onder het offensieve voeten werk zou zetten. Ze zakken door in een soort slow motion terwijl we nu juist bezig zijn met rapid deceleration dus weerstand bieden aan het doorzakken. Ook dit is iets wat pas van de laatste tijd is, het opleidingsysteem in onze sport is gewoon niet geschikt voor de snelle ontwikkeling binnen de badminton. Voor je iets in de opleidingen terug ziet is het al 10 jaar oud en dus bij voorbaat onbruikbaar en achterhaald. Het is niet voor niets dat ik er zo op hamer dat we een open discussie krijgen op de site van Piet omdat we daarmee een inhaalslag kunnen maken.Als laatste wil ik nog aangeven dat een speler zich in fase ontwikkelt en dat die ontwikkeling vaak extreme tegenstelling heeft, maar die op het moment van de ontwikkeling juist zijn, maar in de volgende fase juist verkeerd. Als klein kind in de U9 tot U13 maak je punten met het spelen van cross slagen, als je U17 bent, word je er ongenadig op afgestraft als je dat doet terwijl je op Wereld niveau deze slagen weer hard nodig heb. Als beginnende speler speel je tegen spelers die niet precies op een lijn kunnen spelen en al helemaal niet kijken waar jij op de baan staat, dus is het midden van de baan niet zo stom. Als je iets beter wordt dan kan je tegenstander veel scherper spelen en hij kijkt naar jou en wat je doet, het is nu verstandig om een hoek open te laten en over te schakelen op positioneel badminton. Op de Wereldtop kunnen alle spelers alles open laten, echter een iets te groot gat is gevaarlijk dus verplaatst het positioneel badminton zich naar gewichtsverplaatsing en schijnbewegingen.Dus alles op zijn tijd en wees bewust wat je aan het doen bent, tactiek training is hiermee gelijk het belangrijkste onderdeel van de training geworden.Ik ben lang niet op alle dingen van het filmpje in gegaan want dan ben ik na 20 pagina’s nog niet klaar, wat ik wel hoop te hebben gedaan hiermee is te laten zien hoe conceptioneel denken over voetenwerk tot stand komt. Heb ik 100% gelijk? Nee, dat denk ik niet maar ik kom een heel eind met deze manier van denken.Ron DaniëlsDBF Trainer.